KAWAII; Sanrio Nostalgia

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In the ancient capital of Kyoto, I visited Sanrio Exhibition as well. Once read that the feeling of nostalgia is a sort of ecstasy. This time, I was able to reunite with my childhood that I almost forgot. Able to embrace the memories looking back the days objectively and remembering so clearly. The time of reminiscence was one of a kind. And now that I’ve grown up and hoping to support kids and young adults who strive to live along, therefore, this exhibition was 2 times or 3 times more interesting and intriguing.

京の都ではサンリオ展へも行きました。懐かしいという感覚は、ある種の快感だと読んだことがあります。子供の頃の自分に再会するということ、ほとんど忘れかけていた当時の自分を、あの頃の一生懸命な姿を、まるで客観的に見つめ直すように慈しみながら、ありありと思い出すということの快感に浸る機会となりました。子供だった自分が大人になり、一生懸命に頑張って生きている、今の子供達や若い世代の育ちを応援したいという立場になったこともあり、訪れたサンリオ展は二重三重の意味で面白いものがありました。

At the venue, I was first welcomed by the Kawaii Tower created by Masuda Sebastian, who is a pioneer and “missionary” of Japanese Kawaii.

会場ではまず初めに、日本発KAWAIIを世界に広げる伝道師である増田セバスチャンが作ったタワーがお出迎え。

Wikipedia of Masuda Sebastian
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Masuda Sebastian
増田セバスチャン

Caught glimpses of childhood myself here and there in the venue, that loved Sanrio so passionately and had strong drive toward Kawaii and unity with it. I was yarning for something Kawaii and enchanting every day when little. Noticed quite a few teenage girls were there that I usually don’t come across in museums. The high token of Kawaii can be seen.

サンリオが大好きで、可愛いものへの強い気持ちと一体感を持ち、可愛いものや心ときめく素敵なものを求めて毎日を過ごしていた子供の頃の自分の面影を、会場のあちこちで何度も捕まえながら、とても興味深い展示の数々を見てゆきました。いつもは美術展ではあまり見かけない、十代の女の子達が多くいたのが印象的でした。可愛いという記号が持つ訴求力の高さを感じます。

Before PC was introduced into design, it was required to have a lot of handworks to complete a piece of design. A lot of original pictures and rough sketches were showcased, it is telling us the pure and high energy put in the work.

デザインにパソコンが導入される前は、一枚のデザインが完成するまでには沢山の手作業が必要でした。多くの原画やラフスケッチが展示されており、そこに込められていた純粋な熱量の高さが伝わって来ます。

Popular characters were given a booth each, I checked them out one by one remembering their names. In my mind, I was so excited and busy, “I do remember this! I used to have this! It was my favorite!”. This time I came to recognize that longing for American culture, Parisienne, and strong attachment for Japanesque planted when little were nurtured by reading foreign and Japanese children’s literature and the world of Sanrio characters.

人気キャラクターのブースが設けられており、いろんなキャラクターの名前を思い出しながら、ひとつずつ見てゆきました。これ、覚えている!これ持っていた!これお気に入りだった!とあちこちで反応してしまい、一人で興奮するのに忙しい。わたし自身のアメリカ文化への憧れ、パリジェンヌへの憧れ、そして和物への愛着を幼い心に植え付けたのは、海外と日本の児童文学であり、またサンリオのキャラクター世界だったということに気付きを得て、新たに再認識してゆくことにもなりました。

When in elementary school, I used to go to Sanrio shop and think rigorously how to use 500 yen allowance the most meaningfully, while enjoyed soaking in the world of lovely characters for 2-3 hours. And even for myself, I surely asked a shop clerk to have gift wrapping and feeling bliss each time seeing the wrapping attached with a lovely premium mascot. I knew this time that the tiny mascot was a Sanrio original idea to please girls and boys. How cool the spirit!

小学生の頃、サンリオショップへ行って、五百円のお小遣いの使い方を熟考に熟考を重ねて検討し、キャラクター達が誘う愛らしい夢の様な世界に、2時間も3時間も浸りながらいたことを思い出します。たとえ自分のものであろうとも、必ずプレゼント包装にしてもらい、素敵な包装紙に小さな可愛いプレミアムマスコットを付けてもらい、うっとりと毎回夢見心地になっていました。今回知ったことですが、その小さなマスコットはサンリオ独自のアイディアで、女の子や男の子達を喜ばせる粋な心意気だったと知りました。

And ‘Ichigo Sinbun Newspaper’ that Sanrio has been publishing since 1975 is the mental pillar of Sanrio. It has been encouraging so many girls and boys. I remember it was 150 yen when I was an elementary school student, and filled with various contents. Used to read it again and again each time buying it.

そして、サンリオが1975年から現在に至るまで発行している「いちご新聞」は、サンリオの精神的支柱として、多くの女の子や男の子たちを励まして来ました。私が小学生だった頃は150円で、ビッチリと濃い内容が詰まっていて、買う度に何度も何度も繰り返して読んだことを覚えています。

The corporate message of Sanrio is contributing for peace, and according to the exhibition catalogue that says “King of Ichigo (strawberries) is the king of peace country called ‘Ichigo country’ who made ‘Ichigo Shinbun Newspaper’. He is a king of a small country, but the strong belief for peace is stronger than any other big countries.” Thinking about the meaning of the tiny seed planted when little that I didn’t notice in those days.

サンリオの企業メッセージは平和を願うものであり、今回購入した図録にも「いちごの王さまは『いちご新聞』をつくった平和の国「いちご国」の王さまです。小さな国の王さまですが平和を願う気持ちだけは、どんな大国にも負けません。」とあります。当時は全く気づいていなかった、幼い心に蒔かれた種の意味を思います。

Sanrio was like a cheerleader that stands by girls and boys and encouraged us to grow up soundly. Sanrio characters taught us to dream and work hard to make the dream come true, and also, they made our spirit high to enjoy everyday life. I didn’t know the peace message until now, but I remember that parents bought me an alarm clock of Hello Kitty in the 3rd grade and I used it until finishing high school.

サンリオは、女の子や男の子が一生懸命に育ってゆくことをいつも側で応援してくれる、チアリーダーの様な存在でした。夢を見ること、夢を叶えるために努力すること、暮らしを愛おしんで楽しむことをサンリオのキャラクター達は教えてくれていたのだと。平和のメッセージが込められていたことは、今回初めて知りましたが、キティちゃんの目覚ましを小学三年生で買ってもらい、高校卒業まで使っていたことを思い出しました。

Kawaii is the mighty power. By digging up the vast possibility that Kawaii emits earnestly, it comes to unite with something good. I do believe the power of Kawaii is the light of torch to live along and survive through this world for all girls and boys. And I pray for peace from the bottom of my heart. I’m so proud of Japanese Kawaii culture, and I also desire to work hard to contribute for the world with good work.

「可愛い、KAWAII」は大きな力です。可愛いというものが発する底知れぬ可能性を、ひたすら掘り下げてゆくと、それは何か良きものと結びつくのだと。全ての女の子、そして男の子たちにとって、「可愛い、KAWAII」はこの世界を生き抜くための希望の灯火だと信じています。そして今、何よりも平和を心から祈りたいと思います。日本発の可愛い文化を誇りに思いつつ、私も良い仕事をしてこの世界に貢献したいと強く願っています。

Love and Peace…


参考文献
「60TH ANNIVERSARY SANRIO EXHIBITION THE BEGINNING OF KAWAII」サンリオ展図録、株式会社TMエンタテイメント、2021年

Kyoto Autumn Walk

MOOC; The University of Tokyo

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