B’z, the J-POP Legend

B'z, ビーズ、ライブジム、J-POP、FYOP ツアー、いつかのメリークリスマス、ウルトラソウル、ラブファントム、B'z のライブリポート, 稲葉浩志、松本隆弘、タック松本、稲葉カッコイイ、日本歌謡史、J-POPの歴史、福岡ドーム、B'z 論

< At Fukuoka Dome with B’z Dinosaur tour towel/ 福岡ドームにて、持って行った B’z の Dinosaur ツアータオルと>

We went to live concert of B’z, the legend of J-POP that has been carving its name onto Japanese pop music history for the last decades. They made modern history of Japan, and I was able to witness the live performance, receiving by my whole body. And it went by in the blink of an eye.

平成と令和のJ-POP を創り彩り、その名を深く日本歌謡史に刻んできたB’z のFYOP ツアーコンサートへ行って来た。まさにこの日本の現代史を作り生きてきた B’z の生の舞台を、しかとこの目で観て全身でその音楽を受け止める時間は、あっという間の夢舞台だった。

Numerous fire balls were shooting up, CG was evolving magically, and myriads of razor beam was crossing over. The explosively loud stage effect was filled with boys’ super power and yearnings. Having the stage direction on the back, Tak Matsumoto (Matsumoto Takahiro) played the electric guitar dazzlingly, and the songs of Inaba Koshi keeping the beat was like a work of the God that was miraculously trained and crafted.

火の玉の炎が数限りなく舞い上がり、CG が目まぐるしく展開し、無数のレーザービームが錯綜し、ド派手な演出は元気な男の子の憧れとパワーに満ちた世界が爆発していて、それを背景にタック松本こと松本孝弘のギターが唸りをギラギラと響かせ、鍛錬を重ねたもはや神業とも言える稲葉浩志の歌がビートを刻む。

It was far beyond just being cool. B’z have been top runners since debut 37 years ago. And they kept updating the quality ceaselessly. The stage of the kings were more than overwhelming. And editing work of B’z is so tight and neat. There is no redundancy. They cut out unneeded part sharply, and serve the best meaty part abundantly. And people see stoic aesthetics there. I believe that’s one of the reasons why their music is deeply loved and firmly rooted in people’s everyday life for this long.

カッコイイなんてもんじゃない。デビュー以来三十七年間トップを走り続け、そのクオリティを常に進化させ続けてきた王者たちのステージは、圧巻と言う言葉だけではとても足りない。B’z は編集がタイトだ。ダラダラとしたところが全くない。そこは潔くマルッと省く。そして一番旨味の乗っているところだけを惜しげもなく差し出す。そこにはストイックな美学がある。それこそが、これだけの人々に深く長く愛され、日本中の人々の暮らしの中に染み渡っている理由でもあるのだろう。

<Original concert goods, people making hours of long line to purchase/ オリジナルコンサートグッズは、買い求める人が長蛇の列を成していた>

TV program ‘Music Station’ is now a long celebrated music channel of Japan, and it’s a well-known story that Tak Matsumoto made the theme song. Tak played the good old melody that comes along every Friday night with full version, and ‘LOVE PHANTOM’ followed and next was ‘ultra soul’. The whole venue was filled with hyper excitement, each one of us were crossing over our days of life and J-POP history. I felt my blood was boiling and bubbling to maximum.

もはや日本を代表する音楽の長寿番組となったミュージックステーションのテーマ曲を、タック松本が作曲したことは有名な話だ。その毎週金曜の夜になると流れてくるお馴染みの曲を丸ごと一曲フルで演奏して、それから ‘LOVE PHANTOM’ 、そして ‘ultra soul’ へと続く流れは、J-POP の歴史と自分の生きて来た日々が重なり、血潮がブクブクと泡立ち湧き立つように興奮した。

<Fukuoka Dome illumination is for Christmas/ 福岡ドームの電飾もクリスマス仕様に>

And it was anchor before I knew. Song featuring long gone Christmas was so touching and sentimental. My days are filled with warmth, and I should never take it for granted. It is made of precious particles that we layered one by one.

そして気がつけばアンコールに。「いつかのメリークリスマス」の切ない歌詞が沁みる。この当たり前のようにある温かい日々は当たり前じゃなく、積み重ねてきた幾つもの思いのかけらで出来ている尊い日々なのだ。

<Illumination Christmas tree is so cute/ 電飾クリスマスツリーが可愛い>

It’s famous that Inaba, the vocal also in charge of lyrics has graduated from Yokohama National University the Department of Education, and he has teaching diploma of mathematics. And the guitar Matsumoto is the top 5 player in the world, I heard so from an American guy who loved music 30 years ago. And later, Matsumoto was actually awarded the Grammy Award in 2011. (co-awarded with Larry Carton) The 2 has mathematical logical thinking, and that’s why this partnership is firmly successful. And the two have never had a fight, Inaba was talking so on You Tube ‘Red Chair’.

ボーカルで作詞担当の稲葉浩志は横浜国立大学の教育学部出身で、数学教師の免許を持っているのは有名な話だ。ギターの松本の技術は世界で5本指に入ると、三十年前に音楽好きのアメリカ人と話した時に言っていたし、実際その後、2011年に松本はグラミー賞を受賞してもいる(ラリー・カールトンと共同受賞)。そんな二人は理系の思考回路を持っていて、それこそがこのパートナーシップを強固にしている所以でもある。そして稲葉と松本は喧嘩をしたことがないと、YouTube の ‘Red Chair’ で稲葉が話していた。

<After listening to long gone Christmas song, we are all looking forward to it/ ‘いつかのメリークリスマス’ を聴いた後なので、みんなクリスマスが待ち遠しい>

When they have different opinions regarding music, they both share all the ideas, and other staff members also share thoughts, try them out all, and make a decision asking all the opinions. I admire this mathematical logical thinking. One who thinks based on math and science, the one usually not seek for answers if it’s true or not prioritizing subjective and intuitive viewpoint, but reach out conclusion having observation and experiments.

楽曲について二人の意見が分かれることがあると、アイディア全部を出して、他のスタッフも一緒にアイディアを出して、実際に試してみて、そしてみんなの意見を聞いて決めてゆくそうだ。私はこんな理系脳に憧れを持っている。本当かどうかを知ろうとするのではなく、そこにある現象を見るのが理系の視点で、主観と直感ありきではなく、まず観察と実験ありきで、自分の主観が起点ではなく対象を観察することが起点なのだ。

<Snow flake illumination is pretty/ 雪の結晶の電飾も綺麗>

The lyrics of ‘CHAMP’ goes “look at yourself without illusion” and “I endeavor beyond others imagination” and “this loneliness, this headwind hardness, you feel envious don’t you?”. Inaba writes so, and it is the dignity of top runner who has been running forefront since debut. And ‘ultra soul’ goes “if you want a blessing, you must know sadness and cry alone”. In this world, everyone is crying secretly unable to share with others. That’s why this line touches heartstrings of ours.

‘CHAMP’ では「醒めた目で己を見よう」と「他人の想像超え励む」「この寂寥感この逆風感それさえ君らの憧れだろう」と書く稲葉の歌詞は、デビュー以来トップを走り続けてきた者のみが持てる誇りだと思う。そして ‘ultra soul’ では「祝福が欲しいのなら、悲しみを知り独りで泣きましょう」と歌う。この世界では、誰もが人に言えぬ哀しみを抱えて人知れず泣いている。だからこの言葉が私たちの琴線に触れるのだ。

<Fukuoka Tower turns to be like NY Rockefeller Center with ice skating rink/ 福岡タワーがNY のロックフェラーセンターの様になって、スケートリンクが出来ていた>

Using well-trained body as an instrument, Inaba sings and dances vibrating the air, he is stunningly cool. It’s so rare that live song is better than CD, but Inaba singing on the stage is much more powerful and intoxicating. It is no doubt that Inaba is the coolest guy in Japan.

鍛え上げられた体の全てを楽器にして、空気をふるわせて歌い踊る稲葉はめちゃくちゃ格好いい。CD よりも生歌の方が上手い歌手はそういないけれど、稲葉は断然生歌の方が聴く者を痺れさせる力を持っている。まず間違いなく日本で一番カッコイイ男だと思う。

Almost all the ladies in Japan are dreaming of falling in love with Inaba, if possible. Innumerable women are fantasizing so. However, I have different perspective. I want to be Tak Matsumoto. I think it is bonebreaking being too popular and sexy like Inaba. I’d rather compose all works and win the Grammy Award and become a total producer directing all the B’z world like Matsumoto. I believe it’s much more inspirational.

そしてもしも叶うことなら、稲葉とメクルメク恋に落ちてみたいと願うのは日本中の女心だけれど、私の視点はそんな女心とは違って、自分がなれるものならタック松本の方になってみたい。色気があってモテまくるのは正直しんどいだろうと稲葉を見ていて思うし、それよりも全ての楽曲を作曲をしてグラミー賞を獲り、B’z の音楽の世界観を総合演出するプロデューサーと言う立ち位置に、個人的により大きなインスピレーションを感じると言う訳なのだ。

Love and Peace!





参考楽曲
*’LOVE PHANTOM’ 作詞稲葉浩志、作曲松本孝弘、B’z の楽曲、1995年
*’ultra soul’ 作詞稲葉浩志、作曲松本孝弘、B’z の楽曲、2001年
*’いつかのメリークリスマス’ 作詞稲葉浩志、作曲松本孝弘、B’z の楽曲、1992年
*’CHAMP’ 作詞稲葉浩志、作曲松本孝弘、B’z の楽曲、2017年

参考動画
*Red Chair 稲葉浩志 (You Tube)

修論が福岡アジア美術館に!

Winter Candle Night

Related post

  1. Photography, Japanograph…

    I've seldom written about photography…

  2. Bullet Train, Shinkansen…

    Hi there! Writing about the trains in…

  3. Anime, the popularity of…

    Hi there! Today I want to focus on ou…

  4. Tokyo Station and its un…

    Hi there! How are you doing? Today, I…

  5. Metropolis is organic; T…

    Metropolis is organic. The metabolism…

  6. My Studies and Egon Schi…

    Completed first year of Master's Cour…

  7. Kabuki Actor Ebizo and Y…

    Hello, everyone. Munakata city in Fuk…

  8. Handcraft Market; Design…

    Visited a handcraft market held in Ky…

Recent Posts

PAGE TOP